ผลของการจัดประสบการณ์ทางคลินิกในช่วงต้นของหลักสูตรของนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 2 คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา

Impact of early clinical exposure for second year medical students at Burapha University

Authors

  • ศรสุภา ลิ้มเจริญ
  • จิรัฏฐ์ สุขมี
  • ผกาพรรณ ดินชูไท
  • นลินี ภัทรากรกุล
  • สินีนาฏ พาณิชยวัฏ

Keywords:

นิสิตแพทย์, ชั้นพรีคลินิก, ประสบการณ์ทางคลินิก, การสัมผัสความรู้

Abstract

บริบท การจัดการศึกษาแพทยศาสตร์ในวิถีแบบดั้งเดิมทำให้ผู้เรียนประสบความยากลำบาก การให้ผู้เรียนได้สัมผัสความรู้และประสบการณ์ทางคลินิกตั้งแต่ระยะเริ่มแรกส่งเสริมให้ผู้เรียนเกิดการเรียนรู้ได้อย่างมีประสิทธิภาพ  วัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาผลของนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 2 คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพาต่อโครงการ “การสัมผัสความรู้และประสบการณ์ทางคลินิกตั้งแต่ระยะเริ่มแรก” (ECE)   วิธีการศึกษา นิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 2 คณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพาสมัครใจเข้าร่วมโครงการ ECE ที่คณะผู้วิจัยจัดขึ้นในภาคฤดูร้อนหลังสิ้นสุดปีการศึกษาปีที่ 2 โดยเป็นการฝึกปฏิบัติกับผู้ป่วยในโรงพยาบาล จากนั้น นิสิตแพทย์ที่เข้าร่วมโครงการตอบแบบสอบถามทันทีเมื่อสิ้นสุดโครงการ และตอบแบบสอบถามเดิมอีกครั้งเมื่อจบการศึกษาภาคต้นของชั้นปีที่ 3 ใน 6 เดือนต่อมา เปรียบเทียบค่าเฉลี่ยความคิดเห็นระหว่าง 2 ครั้งโดยใช้สถิติ Wilcoxon match-pairs rank test เก็บข้อมูลเกรดเฉลี่ย (GPA) ของนิสิตปี 2 ภาคการศึกษาปลาย และนิสิตกลุ่มเดียวกันเมื่อจบชั้นปี 3 ภาคการศึกษาต้น เปรียบเทียบเกรดเฉลี่ยของ 2 ภาคการศึกษาในนิสิตแพทย์ที่เข้าร่วมโครงการเพื่อดูการปรับปรุงโดยใช้สถิติ Wilcoxon match-pairs signed-ranks test เปรียบเทียบการปรับปรุงของเกรดเฉลี่ยระหว่างนิสิตแพทย์ที่เข้าร่วมโครงการกับนิสิตที่ไม่ได้เข้าร่วมโครงการโดยใช้สถิติ independent  samples t-test  ผลการศึกษา มีจำนวนนิสิตแพทย์ชั้นปีที่ 2 สมัครใจเข้าร่วมโครงการ 15 คน คิดเป็นร้อยละ 31.25 อัตราการตอบ กลับแบบสอบถามร้อยละ 80 ในครั้งแรก และร้อยละ 100 ในครั้งที่สอง ไม่พบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติของค่าเฉลี่ยความคิดเห็นของทั้งสองครั้ง (p = 1.00) นิสิตมากกว่าร้อยละ 90 เห็นด้วยว่าโครงการนี้ทำให้เข้าใจเนื้อหาวิชาพื้นฐานทางวิทยาศาสตร์ทางการแพทย์มากขึ้นและทำให้สนใจเรียนวิชาพื้นฐานทางวิทยาศาสตร์ ทางการแพทย์มากขึ้น นิสิตอย่างน้อยร้อยละ 60 เห็นด้วยเป็นอย่างยิ่งว่าโครงการนี้ทำให้เห็นความสำคัญของวิชาพื้นฐานทางวิทยาศาสตร์ทางการแพทย์มากขึ้น นิสิต 8 ใน 10 คนอยากให้โครงการนี้บรรจุในหลักสูตรรายวิชาเลือกและร้อยละ 60 ของนิสิตไม่อยากให้โครงการนี้ถูกตัดออกจากหลักสูตร นิสิตแพทย์ที่เข้าร่วมโครงการมีการปรับปรุงของเกรดเฉลี่ยระหว่าง 2 ภาคการศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p = 0.354).  สรุป นิสิตแพทย์ส่วนใหญ่มีความเห็นในด้านบวกต่อโครงการ ECE โดยส่วนใหญ่อยากให้โครงการนี้บรรจุเป็นรายวิชาเลือกในหลักสูตรแพทยศาสตรบัณฑิต  Background: Traditional study in medicine carries a heavy workload for medical students to learn. Early clinical exposure (ECE) enhances students to learn more effectively.  Objective: This study aimed to review the impact of ECE in 2nd-year medical students.  Materials and Methods: A ward-based ECE program was offered to medical students of the Faculty of Medicine at Burapha University, upon completing their second year in an adjunct  teaching position. Questionnaires about the student’s attitudes regarding the ECE program were sent to the participants, both at the end of the program, as well as 6 months later at the end  of the first semester of their third year. The mean scores of the first and second surveys were  compared using the Wilcoxon matched-pairs rank test. Additionally, the academic performance  of each student determined by collecting grade point averages (GPAs), after both their 2nd  -year second semester examination, and 3rd-year first semester examination were compared  using the Wilcoxon matched-pairs signed-ranks test. The improvement of GPAs amongst those  who participated in the program with those who did not participate was determined, using  independent sample t-tests.  Results: Fifteen (31.25%) 2nd-year medical students participated in the study. The response rate for the first survey was 80%, and the second was 100%. There was no statistical difference between the mean score of the first and second surveys (p = 1.00). More than 90% of students agreed that the program enhanced their understanding of the basic science topics, as well as increased their interest in the basic sciences. At least 60% of the students strongly agreed that this program helped them to realize the importance of basic sciences. Eight out of ten participants would like the program incorporated as an elective course. There was a significant improvement in the participant’s GPAs after the ECE (p<0.001). However, improvements in grades between students who participated in the program (mean = 0.20) did not significantly differ from those who did not participate (0.17) (p = 0.354).  Conclusion: Most of the 2nd-year medical students had positive attitudes towards the ECE program with the majority of the students wanting the program incorporated in the elective  part of the curriculum.

References

Saipanish R. Stress among medical students in a Thai medical school. Medical Teacher. 2003; 25: 502-6.

Basak O, Yaphe J, Spiegel W, Wilm S, Carelli F, Metsemakers JF. Early clinical exposure in medical curricula across Europe: an overview. Eur J Gen Pract. 2009; 15: 4-10.

Biswas S, Singh R, Mukherjee S, Ghoshal S, Pramanik D. Effectiveness of early clinical exposure in learning respiratory physiology among newly entrant MBBS students. J Adv Med Educ Prof. 2017; 5: 6-10.

Johnson AK, Scott CS. Relationship between early clinical exposure and first year students’ attitudes toward medical education. Acad Med.1998; 73: 430-2.

Ali K, Zahra D, McColl E, Salih V, Tredwin C. Impact of early clinical exposure on the learning experience of undergraduate dental students. Eur J Dent Educ. 2018; 22: e75-e80.

Rawekar A, Jagzape A, Srivastava T, Gotarkar S. Skill learning through early clinical exposure: an experience of Indian medical school. J Clin Diagn Res. 2016; 10: JC01-4.

Khorsand D, Khwaja A, Schmale GA. Early musculoskeletal classroom education confers little advantage to medical student knowledge and competency in the absence of clinical experiences: a retrospective comparison study. BMC Med Educ. 2018; 18: 46.

Golden BP, Henschen BL, Gard LA, Ryan ER, Evans DB, Bierman J, et al. Learning to be a doctor: medical students’ perception of their roles in longitudinal outpatient clerkships. Patient Educ Couns. 2018; 101: 2018-24.

Tang KP, Chen CY, Wu MS, Chen TT, Wu BW, Tsai PF. Correlation between early clinical

exposure environment, attitudes toward basic medicine, and medical students’ basic science learning performance. BMC Med Educ. 2019; 19: 183.

Peacock JG, Grande JP. Patient exposure in the basic science classroom enhances differential diagnosis formation and clinical decision-making. Peer J. 2015; 3: e809.

Vazzana KM, Yao SC, Jung MK, Terzella MJ. Perception-based effects of clinical exposure to osteopathic manipulative treatment on first- and second-year osteopathic medical students. J Am Osteopath Assoc. 2014; 114: 572-80.

Vanichnatee T, Sitticharoon C, Maprapho P, Keadkraichaiwat I, Charoenngam N, Praditsuwan R. Impact of an early clinical exposure project conducted by senior clinical students compared between participating and non participating students. Adv Physiol Educ. 2018; 42: 619-25.

Chang PW, Chen BC, Jones CE, Bunting K, Chakraborti C, Kahn MJ. Virtual reality supplemental teaching at low-cost (VRSTL) as a medical education adjunct for increasing eealy clinical patient exposure. Med Sci Educ. 2018; 28: 3-4.

Downloads

Published

2022-10-25