ความพึงพอใจและความผูกพันต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ มหาวิทยาลัยบูรพา

Authors

  • ตวงพร รุ่งเรืองศรี

Keywords:

ความพึงพอใจ, ความผูกพัน, วิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ

Abstract

          การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความพึงพอใจต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ ศึกษาระดับความผูกพันต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ และศึกษาตัวแปรที่สามารถพยากรณ์ความผูกพันต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตเก่าและนิสิตปัจจุบันของวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ จำนวน 111 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ การหาความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple Regression Analysis) ผลการวิจัยพบว่า ความพึงพอใจต่อสถาบันของนิสิตอยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ด้านคณาจารย์ รองลงมาคือ ด้านเจ้าหน้าที่ ด้านหลักสูตร และด้านสิ่งอำนวยความสะดวก ตามลำดับ ส่วนความผูกพันต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ ในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยข้อที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด ได้แก่ ท่านจะรักษาและสร้างชื่อเสียงให้กับวิทยาลัย รองลงมาคือ ท่านภูมิใจที่เป็นนิสิตของวิทยาลัย และท่านจะแนะนำคนอื่นให้สมัครเรียนที่วิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ สำหรับตัวแปรที่สามารถพยากรณ์ความผูกพันต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ พบว่า ความพึงพอใจด้านเจ้าหน้าที่ ความพึงพอใจด้านคณาจารย์ และคุณลักษณะส่วนบุคคลด้านอาชีพพนักงานรัฐวิสาหกิจ/บริษัทเอกชน สามารถพยากรณ์ความผูกพันต่อสถาบันของนิสิตวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01             The purpose of this research was to: 1) study the satisfaction level to institution of students in Graduate School of Public Administration; 2) study the commitment to institution of students in Graduate School of Public Administration; and 3) study the variables that can predict the commitment to institution of students in Graduate School of Public Administration. The samples were 111 alumni and current students in Graduate School of Public Administration. The statistics used frequency, percentage, average, Standard deviation and for data analysis was Multiple Regression Analysis. The results were found that: the satisfaction to institution of students was at high level in all aspects, with the highest mean were the faculty, staff, curriculum and facilities, respectively; the commitment to institution of students in Graduate School of Public Administration, in overall was at a high level, with the highest mean were “You will maintain and build a reputation for the college”, “You are proud to be a student of the college”, and “You will advise others to apply at college”; the variables that can predict the commitment to institution of students in Graduate School of Public Administration, it found that satisfaction with staff, satisfaction with faculty, and personal characteristics in career of state enterprise employees/ private companies can predict the commitment to institution of students in Graduate School of Public Administration with statistical significance at the level of .01.

Downloads